July 26, 2011

monctuary

assalamualaikum. selamat petang.

rajin nya aku nak menghupdate blog hari ni instead of doing kerjakerja lain lebih tidak berfaedah.erm. saje nak storystory what i have done in this couple of days sampai tak jengah langsung blog yang semakin malas nak dikemaskini ni. ntahntah dah takda orang nak bukak blog ni sebab fikir yang aku takkan update da. huhu.

minggu lepas aku menyerabutkan diri dengan membaca jurnaljurnal regarding cell cycle. hurm. rupanya cell cycle tu tak semudah S phase dan mitosis phases masa kita belajar zaman sekolah dulu. sampaikan kawan aku boleh cakap,
"rupanya ada sebanyakbanyak kita belajar selama ni, ada lagi benda yang dalam cell cycle tu yang takde dalam buku kita dulu".

biasalah tu kan. ilmu Allah ni mana ada penghujung. orang kata tu seperti lautan. bila kita berada kat pesisir pantai pun, kita takkan nampak kat mana hujungnya laut tu. ilmu yang kita semua ada sekarang ni ibarat setitik je air kat laut. wahhhh. banyaknya benda yang kita tak tahu kan. *rendah diri*

semalam pula aku melawat histopathology lab. tengok doctor buat grossing. grossing ni macam buat macroscopic examination lah. the first step untuk prepare diagnostic histopathological slide tissue obtained from operation procedure. so semalam ada biopsy from breast tissue, colorectal tissue and also gestational sac from product of conception. 

today i went for tissue processing and blocking at forensic department at hospital sungai buloh. aku taktahu la apa ntah kes aku ni rasa really excited nak get in monctuary. haha. tapi masa mulamula masuk tu terus nampak mayat kat tepi jalan tu. aku nampak yang dekat dan tertutup dengan kain batik. raja and asri pula nampak yang jauh yang berkapan. aku terus tarik raja, jalan lajulaju. abang yang bawa kitorang masuk kat situ tengok kitorang dah cuak gila pastu gelak. ceyh! lepas hantar kat tempat tissue processor tu, dia tak habeshabes gelakkan kitorang. mana takye. terkejut kot tetiba kat situ. haha.

aku tanya akak pegawai sains kat situ,"kenapa la dia buat lab ni kat dalam ni?". kalau aku memang tak g kerja dah kalau kena duk situ harihari. >.<
but then sempat la melangkah ke tempat storage mayat. waaa. konon cam perasaan nak tengok tu membuak. tapi takde la aku buka peti tu. gila ke. melangkah depan sikit ada bilik tempat mandi and kapan. tercapai lah hasrat aku! yeay. haha. walaupun sekadar masuk.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers