July 5, 2011

Seminar Memperkasakan Generasi Muda (SMGM) 2011 UiTM

Seminar Memperkasakan Generasi Muda (SMGM) 2011 telah diadakan di UiTM Shah Alam selama 3 hari 2 malam di sertai oleh pelajarpelajar dari sekolahsekolah menengah di daerah Pekan dan Sembrong seramai hampir 1000. objektif seminar ini ialah untuk memberikan motivasi kepada para pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan SPM dan STPM pada akhir tahun ini. tema SMGM ini ialah "antara kita terpisah tiada".

berkonsepkan mentor mentee. mentor merupakan pelajarpelajar dari UiTM sendiri dari kampus Shah Alam, Puncak Alam dan Puncak Perdana. setiap orang mentor akan menerima 5-6 orang mentee terdiri dari pelbagai kaum dan agama. mentor lah kena menjaga para mentee bermula dari hari pertama mereka mendaftar hingga hari terakhir iaitu ketika mereka ingin pulang semula ke destinasi masingmasing.

my mentee are wawa, pqa, eina, tisah dan shu ting. mujurlah tak susah sangat pun nak jaga mereka semua. mulamula semua bukan main segan segan lagi. tapi lepas dah approach suruh bercakap tak sampai sehari, dah boleh gelak ketawa. berbual itu ini. aku pulak jadi pendiam. haha. dan tiaptiap hari jugak orang akan ingat aku ialah mentee. garagara ketinggian aku yang takberapa tinggi. kadangkadang mentee aku sendiri tak nampak aku kat belakang dorang.  ciss!

hari pertama: 
sementara menanti kehadiran mentee masingmasing di dewan makan mawar. sebanyak 180++ kumpulan yang ada. dan aku kumpulan 150. waaa. jenuh kot tunggu giliran tiaptiap kali nak naek bas. sebab angka 150 tu. haha. anyway these are my new friend met here. they also mentor. misss them! <3

majlis perasmian pembukaan SMGM di Dewan Seri Budiman UiTM Shah Alam. 

para mentor yang setia menanti adik masingmasing di luar dewan. nak kena bawa balik naik bas. kalau hilang naya. bagusnya mereka. sangat bertanggungjawab. haha. letih mana pun. amanah tetap harus dipikul. 

hari kedua:
ice breaking session. baru sempat nak berkenalan. busy! dengan aktiviti dan masa yang tersangat terhad. two of them wanna be doctor. ada yang nak jadi accountant, nurse. i like. good luck ye adikadik. belajar rajinrajin untuk capai citacita.:)



ini ialah antara aktiviti mereka. aku tak ingat lah nama aktiviti ni. sound like. true time of Malaysia from 1950 hingga Malaysia akan datang. they are so creative. mulamula aku ingat lukisan tu dah dilukis dan mereka just perlu warna. haha. rupanya ther just given a blank kain rentang putih tu sahaja. hehe. you all memang marvellous lah!



BBQ nite! really awesome gila! semua mentormentor bergembira. haha. lepas makan semua berkumpul di dataran SAAS. menari dan bernyanyi samasama. sahabat selamanya, masihkah kau ingat! bestt! 

last day: 
lawatan di dalam UiTM. aku telah memilih route B. bermula dari kolej mawar ke bangunan S&T kemudian menaiki bukit dekat fakulti mascom, FSPPP, Pergigian, Sains Sukan. then pusat islam. fakulti sains gunaan, menara SAAS dan masuk DSB. haha. letih pun tak rasa sebab banyak sangat snap pic. dari group aku 5 orang shj. berubah jadi 12. ada mentor yang sakit dan yang lain, sebabnya dirahsiakan. haha.

ok! these are my mentees! cik ema. awak nak tengok sangat kan? ni untuk awak! haha. jaga mereka merupakan tanggungjawab yang besar. aku jaga adik aku pun tak gini. kalau adek aku yang real, aku dah cubitcubit dah ni. haha.


kemudian jadi seramai ni. haha. 



aku rasa sangat beruntung sebab dapat jaga mereka berempat ni! haha. actually they are from different group. degil ni, aku cekik sorangsorang. haha.
mereka ada cakap sesuatu kat aku: 
-sorang cakap macam ni: "kakak, dia kata muka kakak macam cina." 
 aku, "mana ada. gelap je muka. haha"
-yang lagi sorang: "kakak, awak ni macam adik saya maa."
aku: haahaha! kakak muda eh? okay, kakak! kakak panggil awak kakak pulak. haha.
-mentee aku sendiri pula cakap macam ni," awak takde mata lah kakak"
aku: awak pun sama! :p
kahkahkahkah... sumpah aku gelak bila kali dorang cakap tu. adaada je benda nak kenakan aku kan?! gggrrr. 


perasmian penutup telah disempurnakan oleh YB Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein. (anak dia hensem dah cantik okay!haha...) Vice chansellor UiTM pun ada jugak. :)
lastly, ini ialah kenangan terindah di UiTM selama 2 tahun aku berada di Shah Alam sebelum berpindah ke Kampus Sg Buloh pula minggu depan. semoga hubugan yang sedia terjalin akan kekal selamanya. dan kepada semua pelajar dari daerah sembrong dan pekan, SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN DAN SEMOGA BERJAYA! :)


p/s: aku dapat keychain cute dari adek mentee. dia kata matching dengan warna cover handphone. comel! :) 

1 comment:

Cikgu Dahlia said...

Tahniah kepada semua Urusetia dan Mentor yang menjayakan SMGM 2011!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers